Конференції Національного Авіаційного Університету, AVIATION IN THE XXI-ST CENTURY 2020

Розмір шрифту: 
Influence of the human factor in the aircraft and its components continuing airworthiness system
Iryna Savchenko, Svitlana Grynyuk, Zakhar Kolomiiets, Alexandr Popov

Остання редакція: 2020-12-17

Ключові файли


Aircraft, Process, Maintenance, Human Factors

Посилання


Ссылки

[1] ИКАО. (1998). Учебное пособие по человеческому фактору , Doc 9683 AN / 950: Международная организация гражданской авиации. Получено 1 сентября 2020 г. по адресу https://www.globalairtraining.com/resources/DOC-9683.pdf.

[2] ИКАО. (2018). Руководство по управлению безопасностью полетов , Doc 9859. 4-е издание: Международная организация гражданской авиации. Получено 3 августа 2020 г. с https://global.ihs.com/doc_detail.cfm?document_name=ICAO%209859&item_s_key=00480364.

[3] Мурзин А.Д., Осадчая Н.А. Основы управления рисками деятельности инжиниринговых организаций. Получено 12 мая 2020 г. с сайта http://mid-journal.ru/upload/iblock/797/24_602_Osadchaya_104.

[4] Марихин С.В., Афанасьев Н.В. Роль человеческого фактора в системе управления безопасностью. Международный журнал гуманитарных и естественных наук, том 2-3. DOI: 10.24411 / 2500-1000-2019-10663

[5] ИКАО. (2002). Руководство по человеческому фактору для руководства по проверкам безопасности, Doc 9806 AN / 763. Первое издание: Международная организация гражданской авиации. Получено 15 августа 2020 г. с сайта http://www.icscc.org.cn/upload/file/20190102/Doc.9806-EN%20Human%20Factors%20Guidelines%20for%20Safety%20Audits%20Manual.pdf.

[6] ИКАО. (2003). Руководство по человеческому фактору для руководства по техническому обслуживанию воздушных судов, Doc 9824 AN / 450. Первое издание: Международная организация гражданской авиации. Получено 15 августа 2020 г. по адресу https://www.faa.gov/about/initiatives/mainasted_hf/library/documents/media/support_documentation/icao_hf_guidelines_2003.pdf.

[7]   Titov I.V. 2013 Safety Metodologi support issue for aircraft continued airworthiness program development process. Scientific bulletin of MSTU GA.197: p.41-46

[8]   Lyubomirov I.S. 2012 Safety Management System (SMS) for maintenance organizations. Scientific bulletin of MSTU GA.178: p.51-57

[9]   Galyuk P. Yu., Savchenko І. A., Popov O.V. 2020 The inflow of a human factor in the minds of the explorer's fleet of judges. Materials of the I International. scientific-practical conference, assigned to the 60th KLK KhNUVS (May 14, 2020) Aviation, promiscuity, suspension: Part 1. - 524 p. 120-123

[10] Nikolaykin N.I., Sharov V.D., Andrusov V.E. 2019 The evolution of accounting for the impact of errors on the characteristics and results of teamwork. Textbook / MSTU GA. - M .: Publishing house of MSTU GA: p. 13-14

[11] Marienkin E.V. 2014 Methods for assessing the state of a complex system "Aviation personnel" in the control process. Abstract for the degree of candidate of technical sciences. - S.-Pb .: Publishing house of SPbu GA: p. 5-6

[12] Bogomolov A. S. Analysis of the Ways of Occurrence and Prevention of Critical Combinations of Events in Man-machine Systems. Izv. Saratov Univ. (N. S.), Ser. Math. Mech. Inform., 2017, vol. 17, iss. 2, pp. 219–230 (in Russian). DOI: 10.18500/1816-9791-2017-17-2-219-230.

[13] Working conditions and factors of their formation 2005 Retrieved on May 10, 2020 from https://laws.studio/ekonomika-truda-knigi/103-usloviya-truda-faktoryi-46931

[14] Rybalkina A.L. 2017 The human factor and safety psychology: a training manual for the implementation of practical work. - M .: Publishing house of MSTU GA: p. 3-5

[15] Manoj S., Patankar M. 2019 Maintenance Resource Management for technical operation. Published online 2019 Feb 1.Doi: 10.1016/B978-0-12-812995-1.00013-0

[16] Greg Michael Mellema Application of Dupont’s Dirty Dozen Framework to Commercial Aviation Maintenance Incidents Corpus ID: 115371159. Retrieved on September 01, 2020 from https://www.semanticscholar.org/paper/Application-of-Dupont%E2%80%99s-Dirty-Dozen-Framework-to-Mellema/076be61ba28dea3814ae5561c95c3cd99c4810cc

[17] Lynn Crayton, C. Hackworth, Carrie Roberts, S. King 2017 Line Operations Safety Assessments (LOSA) in Maintenance and Ramp Environments  Corpus ID: 169122113. Retrieved on May 21, 2020 from https://www.semanticscholar.org/paper/Line-Operations-Safety-Assessments-(LOSA)-in-and-Crayton-Hackworth/8ad6bf9c95ca8d96361750329d0d1882b2a359bd#citing-papers [18] The PEAR model 2019 Retrieved on May 10, 2020 from https://www.flight-mechanic.com/the-pear-model/ [19] Human Factors Process for Reducing Maintenance Errors 2013 Retrieved on May 10, 2020 from https://www.boeing.com/commercial/aeromagazine/aero_03/textonly/m01txt.html

[20] Боинг. (2013) Помощь при принятии решения об ошибке обслуживания (MEDA) , Руководство пользователя. Получено 1 сентября 2020 г. с сайта https://www.faa.gov/about/initiatives/mainasted_hf/library/documents/media/media/MEDA_Users_Guide_Updated_09-25-13.pdf.